MASA/
LANGKAH
|
ISI
|
STRATEGI
|
CATATAN
|
Set
Induksi
( 5 minit )
|
Gambar taman
bunga
|
1. Guru menunjukkan gambar taman bunga.
2. Murid-murid menceritakan pengalaman melawat ke
taman bunga.
|
-pengetahuan
sedia ada
murid.
BBM :
-Gambar taman
bunga.
|
Langkah
1
( 10 minit )
|
Slaid powerpoint ‘bunga’
|
1. Guru memperlihatkan gambar 6 jenis bunga dan
gambar bahagian bunga.
2. Murid menamakan bunga dan bahagian bunga dengan
bimbingan guru.
|
BBM :
-slaid powerpoint
‘bunga’ dan
bahagian
bunga.
|
Langkah
2
(30 minit )
|
Tunjuk cara dan aktiviti membuat kraf
kertas tapak tangan
|
1. Guru menunjukkan contoh hasil kraf kertas
tapak tangan.
2. Guru menunjukkan cara membuat kraf kertas
tapak tangan.
3. Secara berkumpulan
(5 orang), murid-murid
membuat kraf kertas
tapak tangan dengan
bimbingan guru dan
PPM.
4. Apresiasi hasil kerja murid.
5. Mengemas kawasan kerja untuk aktiviti
seterusnya.
|
Nilai:
-kerjasama,
toleransi dan
kebersihan.
BBM:
- contoh hasil,
kertas warna,
cawan kertas,
plastesin,
pensel,
pembaris,
gunting,
pita pelekat
foam,
penyedut
minuman,
keratan majalah dan riben. |
Langkah
3
( 10 minit )
|
Nyanyian lagu ‘Taman Bunga’
|
1. Guru memainkan lagu ‘Taman Bunga’.
2. Guru membimbing murid-murid menyanyi lagu ‘Taman Bunga’.
3. Guru dan murid-murid menyanyi bersama-sama
sambil melakukan pergerakan.
|
Nilai:
-keberanian
BBM:
-cd lagu ‘Taman
Bunga’,pemain
cakera padat.
|
Penutup
( 5 minit )
|
Rumusan Isi Pembelajaran
|
1. Guru bersoaljawab tentang isi pelajaran yang
telah dipelajari.
2. Guru mempamerkan hasil kerja murid-murid yang
cantik dan kemas.
|
BBM:
-contoh hasil
dan hasil kerja
murid.
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Subscribe to:
Posts (Atom)
No comments:
Post a Comment